Feina a fer

(Recordeu que podeu adreçar qualsevol tipus de consulta al fòrum de l’assignatura: Persones riques i persones pobres)

Primer de tot, és convenient que us informeu una mica sobre el tema i, per aquesta raó, us hem plantejat un seguit de preguntes a contestar.

1. Busqueu el significat de pobresa. Com veureu hi ha diferents tipus de pobresa. Anomeneu i expliqueu breument quins són.

2. De les següent imatges, indiqueu quina podria correspondre a cada tipus de pobresa.

3. Llegiu el requadre de la pàgina 63 del llibre “Els països rics cada vegada ho són més”. Una forma per evitar l’explotació dels països pobres, és el comerç just. Expliqueu que és el comerç just i quins són els seus estàndards.

4. L’article 25 de la Declaració Universal dels Drets Humans ens diu el següent: Tothom té dret a un nivell de vida que li asseguri la salut i el benestar i, per tant, té dret a l’alimentació, el vestit, l’habitatge, l’assistència mèdica… Creieu que tothom gaudeix d’aquest dret? Busqueu alguna notícia (a diaris, Internet…) que demostri que no tothom ho té.

5. a) Sovint, quan pensem en pobresa ens venen a la ment imatges de països llunyans, anomenats del tercer món o països en vies de desenvolupament com les que hem vist al punt 2. Què significa que un país es del tercer món? Us sembla correcta aquesta expressió? En el nostre planeta Terra, ha d’existir més d’un món? Raoneu breument totes aquestes inquietuds.

b) Creieu que només existeix pobresa en aquells països? Heu sentit mai a parlar del quart món? Expliqueu breument a què s’anomena quart món i cerqueu a Internet una imatge que es correspongui.

c) Per complementar aquest punt adreceu-vos a la pàgina 64 del llibre. Llegiu la pàgina, copieu el requadre groc i feu l’exercici 2.

6. Malhauradament molta gent associa la riquesa i la possessió de molts béns a la felicitat. Vosaltres hi esteu d’acord? Quantes més coses tens, ets més feliç?

Llegiu el conte següent i expresseu per escrit les vostres impressions i reflexions.

Un día, un padre de familia rica y muy acomodada, llevó a su hijo de viaje al campo, con el firme propósito de que el joven valorara lo afortunado que era de poder gozar de tal posición, y se sintiera orgulloso de él.

Estuvieron fuera todo el fin de semana, y se alojaron en una granja con gente campesina muy humilde. Al finalizar el viaje, de regreso ya a casa, el padre preguntó a su hijo:

- “¿Qué te pareció la experiencia?”

- “Buena”, contestó el hijo con la mirada puesta en la distancia.

- “¿Te diste cuenta de lo pobre que puede llegar a ser la gente?”

- “Sí, papá”

- “¿Y qué aprendiste, pues?”, insistió el padre.

- “Muchas cosas, papá…que nosotros tenemos un perro y ellos tienen cuatro… nosotros tenemos una piscina con agua estancada que llega a la mitad del jardín… y ellos tienen un río sin fin, de agua cristalina, donde hay pececitos y otras bellezas… que nosotros tenemos lámparas importadas para alumbrar nuestro jardín, mientras que ellos se alumbran con las estrellas y la luna… que nuestro patio llega hasta la cerca, y el de ellos abarca el horizonte… que nosotros compramos nuestra comida… ellos siembran y cosechan la de ellos… nosotros cocinamos en cocina eléctrica… ellos, todo lo que comen tiene ese glorioso sabor del fogón de leña… para protegernos, nosotros vivimos rodeados por un muro, con alarmas… ellos viven con sus puertas abiertas, protegidos por la amistad de sus vecinos… nosotros vivimos conectados al móvil, al ordenador y al televisor… ellos, en cambio, están conectados a la vida, al cielo, al sol, al agua, al verde del monte, a los animales, a sus labores agrícolas… tú y mamá tenéis que trabajar tanto que casi nunca os veo… ellos tienen tiempo para hablar y convivir cada día en familia…”

Al terminar el hijo el relato, el padre se quedó mudo. Entonces, su hijo añadió:

- “¡Gracias papá, por haberme enseñado lo pobres que somos, y lo ricos que podemos llegar a ser!

• Què us sembla l’actitud del pare? I la resposta del nen? Amb quin dels dos us sentiu més identificats? Per què?

b) Busqueu el significat de les paraules supèrbia, vanitat i ostentació. Les havíeu sentit mai? Són qualitats que us agradaria tenir? Per què? Quin o quins mots signifiquen el contrari? (pregunta nova, vigileu! -afegida el dilluns 30 d’abril-)

7. a) Fins aquí, tot el que hem vist són injustícies, però no tot és tan dolent com sembla. Afortunadament, hi ha moltes persones i organitzacions que no estan d’acord amb aquestes situacions de desigualtat al món, i lluiten per eradicar-les. Les ONGs com Intermón Oxfam estan especialitzades en aquest tipus de lluita. Escolliu i expliqueu breument quatre projectes que dugui a terme aquesta ONG.

b) També hi ha fundacions que lluiten per eradicar la pobresa. Un exemple és la Fundación Vicente Ferrer. On duu a terme la seva actuació aquesta fundació? Com aconsegueixen els recursos necessaris? Quins projectes fan?

8. A nivell mundial, els governs dels països també han mostrat la seva preocupació per aquesta desigualtat. El resultat d’aquesta preocupació es plasma en els “Objectius del Mil·leni” Entreu a la pàgina enllaçada, llegiu el text i mireu el vídeo relacionats amb l’objectiu 1: Eradicar la pobresa i la fam. Què en penseu de la vostra situació actual? I la dels nens del vídeo? Creieu que sou afortunats? Feu una petita reflexió grupal on expresseu la vostra opinió.